Obec Svatý Jan pod Skalou

Vzdálenosti

Pěší výlety

Beroun - Svatý Jan - Karlštejn
(13,5 km Červená - Cesta Vojty Náprstka)

Svatý Jan karlštejn1pod Skalou odjakživa působí na návštěvníky majestátným dojmem a podmaňuje si je svým kouzlem. Snad právě toto "Genius loci" (kouzlo místa) bylo podnětem v minulém století ke zřízení první a nejstarší značené turistické cesty Vojty Náprstka z Berouna přes Sv. Jan pod Skalou do Karlštejna. Tuto trasu můžete projít po červené značce z Berounského náměstí, přes vlakové nádraží, kolem berounské nemocnice, přes kopec Herinky s památným místem zvaným U Dubu do Sv. Jana. Odtud cesta po malé odbočce kolem Kaple sv. Kříže a na vyhlídku ke kříži na dominantní svatojánské skále pokračuje dál lesem, kolem Bubovických vodopádů, Dubu sedmi bratří až ke Karlštejnskému hradu, kde trasa končí.

Vráž u Berouna  - Svatý Jan  - Karlštejn
(11,5 km po Žlutá, ze Sv. Jana dále po Červená)

Tato druhá nejpoužívanější trasa začíná ve Vráži u Berouna. Od druhé zastávky ve Vráži (zastávky MHD, Bus, Vlak - "Vráž - rozcestí k želez. stanici"), se vydáme po žluté značce. Přejdeme dálniční most a po 100 m odbočíme do lesa. Pohodlnou lesní cestou sejdeme po 10 minutách do Sv. Jana. Tam se napojíme na červenou značku a pokračujeme dále po ní přes Bubovické vodopády a Dub sedmi bratří na Karlštejn.

Svatý Jan  - AMERIKA - Karlštejn
(5,5 km, nebo 7 km Červená Žlutá)

PoněkudAmerika neobvyklá, přesto však velmi žádaná kombinace cest. Hlavně kvůli atraktivitě zatopených lomů nazývaných Velká Amerika a Malá Amerika. Do starých lomů je trvale zakázaný vstup (nebezpečí úrazu a soukromý pozemek společnosti Lomy Mořina). K lomům nás ze Sv. Jana dovedou dvě cesty:

1. Ze Sv. Jana se nejprve dostaneme do Bubovic, odtud potom půjdeme po silnici 3,5 km směrem Mořina. Zatopený lom Velká Amerika je u silnice a nemůžete ho minout. Od lomu potom dále vede nově značená žlutá turistická cesta , spojující zdejší zatopené lomy. Těsně před Karlštejnem se spojuje s červenou a pokračuje dále ke hradu Karlštejn.
2. Trasa vede oproti předešlé celou dobu lesem. Ze Sv. Jana půjdeme po červené směr Karlštejn. Před Karlštejnem odbočíme po žluté a k lomům příjdeme z opačné strany. Dále je možné pokračovat směr Mořina, kde jezdí také Pražská MHD.

Svatý Jan - Srbsko - Koněpruské Jeskyně
(12,5 km Žlutá nebo Červená + Žlutá)

jeskyněZe Svatého Jana se vydáme po žluté . Cesta vede přes Bubovické vodopády, Srbsko, prochází rezervací Koda a po 12,5 km končí v Koněpruských jeskyních (Největší jeskynní krápníkový komplex v Čechách).
Pokud Chceme zvolit cestu přes Bubovické vodopády, půjdeme až k nim po červené. Tam se napojíme na žlutou, která nás také dovede do Srbska.

Svatý Jan - Tetín (přes Srbsko - 9,6 km)

Cesta je až do Srbska popsaná výše.  V 5 km vzdáleném Srbsku přejdeme po lávce řeku Berounsku a máme dvě možnosti, jak dále pokračovat. Proti proudu řeky po "Stezce sv. Ludmily" dojedem po 4,6 km do Tetína. Druhá možnost - pokračovat po žluté trase skrze krásnou Kodskou rokli. Z Kodského rozcesí dále po modré do Tetína. Obě trasy jsou stejně dlouhé a každá má svůj půvab.

Loděnice - Svatý Jan
(4,8 km po silnici, dále po
Žlutá)

Tato hlavní automobilová přístupová cesta do Svatého Jana je pěšími turisty používaná nejméně. Je lepší použít podstatně kratší a záživnější trasu lesem z Vráže. Pokud se přesto vydáte od Loděnice, půjdete po silnici asi 3 km do osady Sedlec (lze použít lesní cestu kolem Kačáku po jeho levém břehu až k mostku před Sedlecem). V Sedlci od autobusové zastávky sejdeme ze silnice mírně doprava a pokračujeme ulicí. Na jejím konci cesta pokračuje dále jako lesní pěšina, která se na hřebenu kopce napojuje na žlutou  turist. značku od Vráže. Sejdeme po ní po krátké chvilce do Sv. Jana.

Svatojánské naučné stezky

schody ke křížku1. naučná stezka (4,5 km Naučná stezka ) rezervací začíná na Svatojánské návsi. Vede k vrcholu na skále s křížem. Odtud pokračuje přes starý lom Paraple, kde je možné navštívit skanzen těžby vápence. Pokračuje okruhem přes tzv. Stydlé vody a po necelé hodince cesty se vrací zpět do Sv. Jana. Naučná stezka byla vybudována správou CHKO Český kras v roce 1984. Je na ní 10 zastávek s informačními panely a celkové převýšení na trase činí 166m.

2. naučná stezka (10,3 km Naučná stezka ) přírodní rezervací Karlštejn - je nejrozsáhlejší naučnou stezkou na levém břehu Berounky. Hlavní okruh má 16 zastávek. - Bubovický potok • Kubrychtova bouda • Vodopády • Habrové doubravy • Dřeviny • Rostliny • Svatý Jan pod Skalou • Hostím • Louky • Kačák • Berounka • Budňanská skála • Dub Sedmi bratří • Lesní hospodaření • Králova studánka. Vhodnými nástupními místy pro jednotlivé okruhy jsou Srbsko, Karlštejn a Svatý Jan pod Skalou.

3. Svatojánské památky (4,5 km).

Putování mezi Sedlcem a centrem Svatého Jana je značeno jen sporadicky šipkami na kovových tabulkách. Trasa je osazena pěti tabulemi s informacemi o místních památkách:  Sedlec - dřevěná zvonička a dřevěný smírčí kříž, kaple Povýšení svatého kříže, poutní areál, kaple sv. Maxmiliána na hřbitově, barokní sousoší sv. Jan Křtitel, sv. Ivan, Panna Maria.

Cyklotrasy

alkazarSvatý Jan pod Skalou je také vyhledávaným cílem pro cestování na kole. Tento druh cestování prožívá v posledních letech veliký rozkvět. Mimo pevných automobilových cest vyznačených na mapách je možné na kole projet také místa, kam se auto nedostane. Protože se celá oblast Svatojánska nachází ve státní přírodní rezervaci, je zde pohyb na kolech po lesních cestách zakázaný. Zdejší krajina, která je spíše rázu Alpského (místo bývá také nazývané středočeské Alpy) navíc prakticky znemožňuje průjezd lesními cestami i na moderně vybavených horských kolech. Jízda po těchto cyklistům zakázaných místech, mezi strmými stráněmi a skalami je velmi nebezpečná. Pro tyto účely je zde zřízena zvláštní cyklistická trasa z Berouna podél řeky Berounky do Karlštejna. Před soutokem Berounky s Kačákem lze z této trasy odbočit romantickým údolím potoka přes Hostím na Sv. Jan, vzdálený pouhých 3,5km.

Beroun - Hostím - Svatý Jan (7,5 km)
Pro první část této trasy použijeme výše zmíněnou cyklotrasu z Berouna podél řeky až k soutoku s Kačákem. Potom budeme pokračovat dále proti toku Kačáku na Hostím. Z Hostíma do Sv. Jana jsou to už jen 2 km. Trasa vede celou dobu po rovině a není náročná. Ze Sv. Jana můžeme pokračovat po silnici na Loděnice a Beroun, nebo se vrátit zpět. Také z Hostíma je možné použít asfaltovou silnici na Beroun, kde však musíme překonat táhlý kopec.

Karlštejn - Srbsko - Svatý Jan (9,5 km)
Pro cyklisty, kteří chtějí také něco více zvěděti se výborně hodí i část 2. naučné stezky v úseku z Karlštejna přes Srbsko podél vody po rovině do Sv. Jana. Z Karlštejna vede trasa podél řeky Berounky přes Srbsko až k soutoku řeky s potokem Kačákem. Pokračuje podél toku přes vesnici Hostím do Sv. Jana, kde končí. Ze Srbska je také značená jako žlutá turist. trasa.

Svatý Jan - Tetín (9,6 km) možno pokračovat dále směr BerounTetín
Lze použít výše popsanou trasu Svatý Jan - Tetín, vedoucí po Stezce sv. Ludmily a dále po cestách údolím Kačáku a Berounky.

Beroun - Sv. Jan - Karlštejn (17 km)
Trasa vznikne pouhým propojením obou tras předchozích.

Karlštejn - Amerika - Loděnice - Sv. Jan - Srbsko - Karlštejn (29 km)
Další značená cyklotrasa začíná a končí v Karlštejně. Kolem hradu stále táhlým kopcem přijedeme na Mořinu. Odtud kolem lomu Amerika přes Bubovice do Loděnic. Odtud stále po silnici do Sv. Jana pod Skalou a dále přes Hostím, podél vody údolím do Srbska a dále na Karlštejn. Tyto a jiné hlavní trasy lze samozřejmě různě kombinovat navzájem, i s použitím silnic.

Horolezectví

Svatý Jan pod Skalou je také vyhledávaným místem pro sportovní horolezectví. Podmínky pro lezení jsou zde však omezené. Celá oblast se nachází v rezervaci Karlštejnsko a horolezectví je povoleno pouze na vybraných místech a v omezeném období. Podrobnosti naleznete v místním horolezeckém průvodci autorů Sedláčka, Pletánka a Dražského

Vzdálenosti

Pro úplnost uvádíme vzdálenosti různých míst v okolí od Sv. Jana pro pěší trasy

Svatý Jan - BEROUN Červená 5 km (centrum)
Svatý Jan - BEROUN 7,5 km (přes Hostím podél Berounky) Žlutá + proti proudu
Svatý Jan - Karlštejn Červená 8,5 km
Svatý Jan - Karlštejn (přes Hostím podél Berounky po 2. naučné stezceNaučná stezka) 9,5km
Svatý Jan - Vráž u Berouna Modrá 2,7 km bus, 3 km nádraží ČSD
Svatý Jan - Loděnice 5 km
Svatý Jan - Srbsko 5 km , po Červená + Žlutá nebo 4,8 po 2. naučné stezceNaučná stezka Žlutá
Svatý Jan - Tetín (přes Srbsko) 9,6 km Žlutá Modrá
Svatý Jan - Bubovické vodopády 4,5 km Červená
Svatý Jan - Koněpruské jeskyně 12,5 km Žlutá
Svatý Jan - Bubovice Červená + Zelená 2,5km
Svatý Jan - Lom "Amerika"(u Mořiny) 5,5 km Červená + Zelená dále po silnici
nebo 7 km Červená směr Karlštejn, před Karlštejnem odbočit na Žlutá
Svatý Jan - Lom Alkazar v Kozle 4,5 km - (vodácké stanoviště na Berounce)

Vzdálenost okolních rozcestí ze Sv. Jana

Rozcestí u Dubu 1,5 km Žlutá Modrá Červená(u osady Záhrabská - směr Sv. Jan, Beroun, Vráž)
Rozcestí V Jahodnici 2 km Žlutá Modrá( u Vráže- směr Sv. Jan, Beroun, Vráž)
Soutok Kačáku s Berounkou 3,8 km Naučná stezka Žlutá(osada Kozel - směr Sv. Jan, Beroun, Srbsko)
Rozcestí U křížku 1,8 kmZelená Modrá Naučná stezka (u Bubovic - směr Sv. Jan, Bubovice, Srbsko, Loděnice, Hostím

Návštěvnost

Počasí dnes:

9. 4. 2020

polojasno

Bude skoro jasno až polojasno. Denní teploty 18 až 22°C. Noční teploty 6 až 2°C.